Nowoczesne telewizory, wzmacniacze, dekodery, soundbary, właściwie większość sprzętu RTV posiada cyfrowe wejścia i wyjścia audio. Tak często jak się z nimi spotykamy, tak często je ignorujemy na rzecz znanych od dawna uniwersalnych standardów, przez co nierzadko, nie wykorzystujemy pełnego potencjału naszego sprzętu. Wśród profesjonalistów natomiast łączą cyfrowe są wykorzystywane w pierwszej kolejności, ponieważ oznacza to, ograniczenie do minimum konwersji między sygnałem cyfrowym a analogowym, a więc zminimalizowanie tym samym straty jakości dźwięku. Jak zatem pogodzić ze sobą różne formaty cyfrowego audio zachowując jak najlepszą jakość, stabilność i funkcjonalność? Już tłumaczę.
Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe towarzyszą nam w życiu codziennym na każdym kroku. Niezależnie czy zajmujemy się dźwiękiem profesjonalnie czy jedynie w roli słuchacza. O ile w amatorskim świecie różne standardy czy formaty cyfrowego i sieciowego audio mogą nas zupełnie nie interesować, tak w profesjonalnym ujęciu jest to dla nas kluczowa sprawa. Co zatem zrobić, jeśli chcemy połączyć ze sobą urządzenia, które obsługują różne standardy cyfrowego audio, albo co gorsza różne częstotliwości próbkowania? Niezbędne będzie użycie konwerterów. Ale czy to oznacza, że jesteśmy skazani na masę różnej maści konwerterów przy każdej zmianie sprzętu? Czy może dobierać sprzęt tylko i wyłącznie kierując się zgodnością formatów?
Świetnym rozwiązaniem tego problemu są inteligentne platformy audio takie jak DirectOut. Mając jedno urządzenie, w zależności od potrzeb dobieramy optymalne dla nas moduły rozszerzeń i mamy problem z głowy. Z jakimi formatami cyfrowego i sieciowego audio mamy do czynienia?
- MADI optyczne
- MADI coax
- AES/EBU
- DANTE
- RAVENNA
- SOUNDGRID
- MILAN
- AES67
Decydując się na rozwiązania typu DirectOut Prodigy czy Maven otrzymujesz nie tylko najwyższej klasy konwerter, ale też niezwykle funkcjonalny procesor oraz matryce do zarządzania sygnałami. Karta USB.IO pozwoli Ci używać DirectOut jako interfejs audio usb. Funkcje takie jak EARS pozwolą Ci zdefiniować priorytety dla różnych formatów sygnału audio, aby w razie utraty sygnału na jednym ze strumieni głównych niezauważalnie przełączyć się na źródło backup. Niezwykle przydatna jest też funkcja SRC, która pozwala połączyć ze sobą formaty pracujące z różną częstotliwością próbkowania. W tym przypadku mamy też dostęp do tej funkcjonalności na dwa sposoby. Pierwszym jest realizowanie SRC na poziomie procesora, a drugim już na poziomie modułu wyposażonego w tę funkcję natywnie. Z punktu widzenia użytkownika-inwestora bardzo istotny jest fakt, że urządzenie możemy doposażać w moduły w dowolnym czasie, dzięki czemu nie ponosimy pełnych kosztów już na samym początku. Tak samo sprawa wygląda, jeśli chodzi o licencje, które możemy idealnie dopasować do aktualnych potrzeb. Zaawansowanych użytkowników może zainteresować fakt, że urządzenia DirectOut mogą pracować w trybie Mirror, w którym jeden z procesorów jest backupem dla głównego i w każdej chwili, w razie awarii przejmuje jego pełną funkcjonalność. Chociaż warto zaznaczyć, że produkty DirectOut cenione są za niezawodność i stabilność działania, dlatego bardzo często wybierane są do zastosowań broadcastowych, w studiach telewizyjnych czy radiowych, gdzie bezawaryjnie pracują latami. Oczywiście dla użytkowników oczekujących wysokiej jakości przetwarzania, stabilności, niezawodności i funkcji EARS czy SRC w obrębie dwóch formatów audio dostępne są małe procesory wysokości 1U i szerokości ½ rack. Nie bez znaczenia dla niezawodności jest też fakt, że wszystkie urządzenia DirectOut są wyposażone w redundantne zasilacze.