Skutery śnieżne w oczach wielu osób mają rangę raczej bardziej zabawy niż środka transportu i w naszym klimacie pewnie jest to uzasadnione, ale to wcale nie zmienia faktu, że ta zabawa też może nie być przyjemna, jeśli zabraknie paru udogodnień. Jakich konkretnie? Ta lista jest zaskakująco długa!
Przede wszystkim komfort i ciepło
To, czego brakuje na skuterze najbardziej, to ciepło i komfort. Nie są to wprawdzie pojazdy tak szybkie jak motocykle czy skutery wodne, ale pęd mroźnego powietrza robi swoje. Wysoka szyba będzie przed nim częściowo chroniła i zatrzyma nawiewany śnieg, ale dobre skutery śnieżne mają też podgrzewane manetki, specjalne podgrzewacze chroniące kciuki, które przecież nie będą koniecznie przylegały do manetki, a zdarzają się też podgrzewane uchwyty na… kubki!
Oczywiście grzane fotele o odpowiedniej budowie często też są opcją do wyboru, choć tutaj wiele będzie zależało od stylu i takich udogodnień należy się spodziewać przede wszystkim w modelach touringowych, a rzadziej w sportowych.
Sporo elektroniki
Elektronika – poza tą, której nie widać, a która odpowiada za sterowanie i wspomaganie bezpieczeństwa – to całkiem spora grupa udogodnień. Od specjalnie zabudowanych nawigacji GPS, które będą niezawodnie działały w trudnych warunkach, aż po systemy nagłośnienia. Te ostatnie co prawda ze względu na natężenie hałasu przydadzą się głównie na postoju, ale jako opcja są dostępne w katalogach wybranych producentów.
Do tej kategorii można też zaliczyć mniej lub bardziej rozbudowane systemy oświetlenia, a także dodatkowe systemy komunikacji albo różne integracje z urządzeniami mobilnymi.
Wygodniejsza przestrzeń
Dawniej skutery śnieżne kojarzyły się ze zwrotnością, szybkością, ale na pewno nie komfortem. Dziś ten obraz się mocno zmienił, bo można zdecydować się na modele o różnych siedzeniach, jedno lub dwuosobowe, z dodatkowymi kuframi bagażowymi. Ogólnie rzecz biorąc, są to rozwiązania zależne od stylu skutera, jednak bardzo często także sportowe modele można wyposażyć w dość duże kufry, dzięki którym całodzienne wyjazdy będą znacznie łatwiejsze.
Warto też zwrócić uwagę na różnego rodzaju dodatkowe uchwyty. Przeważnie są one elementami konstrukcyjnymi, więc nie można ich później dokupić, ale poszczególne modele niekiedy mocno się od siebie pod tym względem różnią.
Po prostu konfiguracja
Kiedyś skutery śnieżne kupowało się „z półki” – taki model producent miał i tyle. Dziś jest to sprzęt konfigurowalny i samo w sobie jest to już naprawdę sporym ułatwieniem. Wybiera się nie tylko elementy estetyczne, w tym kolor, ale przy niektórych modelach także wersję silnikową albo zabudowę. Fakt, że tego typu decyzje można podejmować już na etapie zamówienia, sprawia, że później dostaje się sprzęt skrojony idealnie pod swoje potrzeby.
Pewna część udogodnień stała się też obowiązującą normą – to nieco cichsze, wydajniejsze i trwalsze silniki albo zawieszenie o wyższej kulturze pracy. I choć na te elementy rzadko ma się wpływ, to warto pamiętać, że właśnie one w dużej mierze odróżniają skutery śnieżne dostępne dziś, od tych, które kupowało się jakiś czas temu.