Śmigło może być wykonane na trzpieniu poprzez wykonanie go za pomocą sprawdzianu. Przymiary wykonane są z metalu lub blachy płaskiej. Mogą być proste lub zakrzywione. Położenie przymiaru jest uzależnione od położenia uszczelki. W ten sposób można wykonać śmigło o zakrzywionym kształcie.
Śmigła muszą wytrzymać duże naprężenia, aby zachować swoje osiągi. Naprężenia te wzrastają w pobliżu piasty śmigła. Wzrastają one również w zależności od prędkości obrotowej. Oprócz siły odśrodkowej, doświadczają one dodatkowych naprężeń z powodu zginania. Dlatego wszelkie rysy i zadrapania na łopatach śmigła mogą mieć poważne konsekwencje. Mogą one prowadzić do pęknięć, a nawet awarii.
Łopaty śmigła mogą być zakrzywione w celu wytworzenia silniejszego ciągu. Mogą być również skręcone tak, aby były bardziej aerodynamiczne. Takie działanie powoduje naprężenia momentu obrotowego w łopatach śmigła. Kąt natarcia łopat jest określony na podstawie płaszczyzny obrotu i cięciwy śmigła.
Łopaty śmigła zbudowane są z trzech podstawowych części: trzonu, korpusu łopaty i końcówki łopaty. Końcówka łopaty jest częścią, która wystaje najdalej od piasty śmigła. Jest to zazwyczaj ostatnie 6 cali łopaty śmigła. Trzon, lub łopata, jest grubą, zaokrągloną częścią w pobliżu piasty łopaty śmigła.
Skok śmigła jest ważny dla wydajności. Kąt natarcia powinien wynosić od dwóch do czterech stopni. Kąt natarcia to kąt pomiędzy cięciwą elementu a wiatrem względnym. Przy tym kącie uzyskuje się najlepszą sprawność. Kąt natarcia może być zmieniany w celu zwiększenia sprawności.
Przekrój poprzeczny łopaty śmigła jest podobny do przekroju skrzydła samolotu. Zakrzywiona część łopatki nazywana jest grzbietem lub powierzchnią oporową, a płaska część łopatki nazywana jest trzonem. Łopatka jest utworzona z szeregu elementów łopatki, które są połączone obok siebie. Elementy te są następnie łączone pod różnymi kątami wzdłuż płaszczyzny obrotu.
Śmigła mogą być wykonane z różnych materiałów. Niektóre śmigła wykonane są z metalu, a inne z materiałów kompozytowych. Materiały te są lekkie i łatwe do naprawy. Mają również niskie koszty cyklu życia. Co więcej, śmigła w pełni kompozytowe są tak trwałe, że mogą przetrwać wielokrotne remonty, a nawet są certyfikowane na nieograniczoną żywotność.
Kąt łopaty śmigła kontroluje ilość powietrza, które przemieszcza się przez śmigło podczas jednego obrotu. Dzięki temu silnik może pracować przy wysokich obrotach, co daje maksymalną siłę ciągu. Im wyższy kąt, tym większa moc potrzebna do obrócenia śmigła przy konkretnych obrotach. Kąt można regulować za pomocą różnych narzędzi. Jednak podczas tworzenia śmigieł trzeba znać dokładne wymiary łopat śmigła, aby uzyskać odpowiednie dopasowanie.