Bez sprawnego akumulatora samochód nie ruszy. Jest to niezbędna część w nowoczesnym pojeździe. Jednakże akumulator akumulatorowi nierówny, na rynku są różne typy tych urządzeń, warto je zatem rozróżniać i wybrać właściwy do swojego auta.
Odkąd w 1912 roku wynaleziono elektryczny rozrusznik samochodowy, akumulatory zaczęły upowszechniać się w motoryzacji. Stopniowo ewoluowały, stając się coraz bardziej zaawansowane technologicznie, wydajne oraz lepiej zintegrowane z ogólnymi systemami silników pojazdów (np. funkcja start-stop). Głównym zadaniem akumulatorów jest dostarczanie energii elektrycznej do rozrusznika samochodowego podczas uruchamiania silnika. Do tego dochodzi zapewnianie energii potrzebnej do zasilania różnych urządzeń elektronicznych, w tym reflektorów, kontrolek, itp., kiedy nie są one wyłączone po wyłączeniu silnika. Niektóre współczesne samochody wykorzystują również energię z akumulatora, aby zasilać układ chłodzenia silnika lub inne systemy. Akumulator jest zatem urządzeniem niezbędnym w aucie, a jego rola rośnie.
Warto więc przyjrzeć się rodzajom akumulatorów samochodowych. Obecnie na rynku dominują cztery ich główne typy.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe
Jest to najstarszy rodzaj akumulatorów, a także najczęściej stosowany w przemyśle motoryzacyjnym, do uruchamiani silników benzynowych i wysokoprężnych. Znajdują one też zastosowanie w napędzie hybrydowym. Są stosunkowo tanie, ogólnodostępne, a także całkiem żywotne – średnio wytrzymują około pięciu lat. Głównymi elementami akumulatorów kwasowo-ołowiowych są elektrody i elektrolit. Te pierwsze wykonane są z ołowiu i dwutlenku ołowiu, elektrolit natomiast składa się z kwasu siarkowego. Gdy akumulator jest ładowany podczas jazdy, elektrody reagują z elektrolitem, generując energię. I odwrotnie – kiedy akumulator jest rozładowywany podczas pracy, elektrody reagują odwrotnie, generując energię elektryczną.
Akumulatory żelowe
Są one podobne pod względem wydajności do akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Główna różnica polega na zastosowaniu żelowego wypełniacza zamiast ciekłego elektrolitu. Sprawia to, że akumulatory żelowe są znacznie odporniejsze na drgania mechaniczne oraz wyraźniejsze zmiany temperatury, toteż są one powszechnie stosowane w ciężkich pojazdach, narażonych na wyższe poziomy wibracji. Są wprawdzie nieco droższe niż kwasowo-ołowiowe, za to mają również dłuższą żywotność – mogą wytrzymać nawet do dziesięciu lat. Ze względu na odporność na mróz, akumulatory żelowe są szczególnie dobrym wyborem do samochodów używanych w trudnych regionach Skandynawii czy Ameryki Północnej.
Akumulatory AGM
Akumulatory Absorbed Glass Fibre (AGM) są dość podobne do odmian żelowych, przy czym w baterii AGM specjalny materiał (najczęściej włókno szklane) nasycony jest płynnym elektrolitem. Dzięki temu urządzenia te są bezpieczne i niezawodne, gdyż nie zagrażają im przechylenia ani silne wibracje mechaniczne. W porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych, baterie AMG mogą też wytrzymać trzykrotnie więcej cykli ładowania. Wysoki prąd rozruchu na zimno powoduje, że świetnie nadają się one do samochodów z technologią start/stop i hamowaniem regeneracyjnym.
Akumulatory litowo-jonowe
Zaliczają się one do najnowocześniejszych typów baterii. Oparte zostały na jonach litu; technologia ta sprawia, iż są ona znacznie wydajniejsze niż inne akumulatory. Powszechnie stosowane są w lekkich samochodach elektrycznych i hybrydowych. Niestety, akumulatory litowo-jonowe są stosunkowo drogie, co wynika z ich dużej wagi, złożoności produkcji oraz wysokiego kosztu surowców. Za to akumulatory te mają niezwykle długą żywotność – wytrzymują nawet do dwudziestu lat.