Miód to popularny produkt spożywczy. Sprzedają go zarówno duże firmy, jak i małe przedsiębiorstwa jednoosobowe, czyli pszczelarze prowadzący niewielkie pasieki. Jego opakowanie zawsze musi być opatrzone nalepką z ważnymi informacjami. Co można wyczytać z etykiety miodu?
Etykiety na miód – funkcja marketingowa i informacyjna
Na każdym słoiku z miodem znajdziemy etykietę. To ważny element opakowania. Odgrywa dwie kluczowe role. Jedna z nich to promowanie produktu. Etykieta pełni więc funkcję marketingową – powinna przyciągać uwagę potencjalnych klientów, wzbudzać ich zainteresowanie i wyróżniać miód na tle konkurencji. W ten sposób wpłynie na decyzję o zakupie produktu. Firmy pszczelarskie powinny dokładać wszelkich starań, by tworzyć atrakcyjne nalepki na opakowania. Jak to zrobić? Dobry pomysł to zastosowanie nietypowych rozwiązań (np. intrygujących kształtów, grafik itp.) oraz ciekawie wyglądających materiałów, personalizacja czy wreszcie dodawanie ładnych i odpowiednio dopasowanych uszlachetnień. Ważne też jest zlecenie wydruku nalepek profesjonalnej i sprawdzonej drukarni (dobry przykład projektów wykonanych przez renomowaną firmę sprawdzisz tu: etykiety na słoiki z miodem – Unilogo).
Druga, równie istotna funkcja dotyczy informowania konsumentów o tym, z jakim produktem mają do czynienia. Na etykiecie miodu muszą znaleźć się określone dane. Konieczność ich umieszczenia wynika bezpośrednio z przepisów prawa – nie wolno więc o tym zapomnieć. Producenci miodu zawsze muszą dbać o to, aby umieścić na jego opakowaniu wszystkie potrzebne i istotne z punktu widzenia klientów informacje.
Czego dowiemy się z etykiety miodu?
Jak już wiadomo, etykiety na słoikach miodu muszą zawierać określone informacje. Czego zatem można się z nich dowiedzieć? Nalepki powinny informować o takich kwestiach jak:
- pełna nazwa miodu – zawiera informacje o rodzaju i gatunku produktu (przykłady pełnych nazw to miód spadziowy, miód kwiatowy itd.);
- nazwa pasieki, która wyprodukowała miód, wraz z jej adresem (opcjonalnie nazwa przedsiębiorstwa i adres jego siedziby lub imię i nazwisko pszczelarza wraz z adresem);
- data minimalnej trwałości miodu – standardowo wynosi 36 miesięcy od momentu, w którym produkt rozlano do słoików. Może być podana w formie konkretnej daty, po której kończy się minimalna trwałość miodu. Alternatywą jest zapis terminu rozlewu i dodanie adnotacji o tym, że minimalna trwałość upływa 36 miesięcy po tej dacie;
- numer partii produkcyjnej – często jest to jednocześnie termin rozlewu miodu albo data określającą jego minimalną trwałość;
- warunki, w jakich powinno się przechowywać produkt – najczęściej można spotkać się z adnotacją, że miód należy przechowywać w suchym i chłodnym miejscu. Może też pojawić się informacja o tym, że produkt trzeba chronić przed działaniem słońca;
- pochodzenie produktu – sam adres firmy lub pszczelarza nie wystarczy, na nalepce powinien być wyraźnie zaznaczony kraj pochodzenia miodu;
- określenie nominalnej ilości miodu – powinna być podana w gramach/kilogramach bądź mililitrach/litrach.
Pozostałe informacje o miodzie, np. dotyczące wartości odżywczych, są zupełnie dobrowolne.